Gift
före 1301-02-20
[1] .
Ingeborg Bengtsdotter (Folkungaättens lagmansgren).
Citat ÄSF I-1 s 36: Fru Ingeborg dog natten mellan 20 och 21.9 1314 och blev begravd på
samma ställe som sedermera mannen.
Noteringar
Ingeborg tillhörde den s.k. lagmansgrenen inom Bjälboätten (Folkungaätten), som regerat Sverige
sedan Birger jarls son Valdemar besteg tronen 1250.
Strax före Birgittas födelse var Ingeborg med om ett skeppsbrott. Många drunknade men hon
anropade den heliga Birgitta av Kildare, och hon blev räddad och kunde komma i land oskadd.
Nästa natt visade sig en man i skinande kläder för henne och sa att hon blivit räddad för det godas
skull. Barnet som hon bar skulle bli något särskilt. När Birgitta sedan föddes blev hon uppkallad
efter just detta irländska helgon, kungadottern Brigida, heliga Birgitta av Kildare (453-521). Flera
paralleller kan dras mellan henne och Birgitta: de var av hög börd, nekade att gifta sig och
grundlade dubbelkloster för både munkar och nunnor. Namnet Birgitta betyder den höga och den
stolta.
Sommaren 1314 dog Ingeborg och dottern Birgitta flyttade till sin moster Katarina Bengtsdotter,
som bodde på gården Aspanäs i Östergötland.
(Källa: Luca Cesarini - I den heliga Birgittas fotspår)
Källor
1) Dick Harrison - Gud vill det - Nordiska korsfarare under medeltiden
2) Luca Cesarini - I den heliga Birgittas fotspår
Född
[1] .
Död
1314-09-??.
Begravd
i Uppsala domkyrka, Uppsala domkyrkoförs (C).
Israel Birgersson (Finstaätten).
Riddare, riksråd, lagman
Född
[1] .
Död
1351.
Birgitta "Heliga Birgitta" Birgersdotter (Finstaätten).
Noteringar
Den heliga Birgitta - maka, mor och helgon- en märklig svensk kvinnas historia.
Sankta Birgitta är en världskänd kvinna från 1300-talet Sverige - en vittberest person som både
kunde läsa och skriva.
Uppväxten i Uppland
Den heliga Birgitta föddes 1303 på Sköldnora gård, Fresta socken i Uppland. Fresta ligger i
nuvarande Upplands Väsby kommun. Tidigare okända köpehandlingar från Riksarkivet visar att
Heliga Birgittas far inte ägde Finsta gård (som tidigare angetts som födelseort) när Birgitta föddes
han hade sålt den sju år tidigare. Birger Persson köpte visserligen tillbaka till sin gamla gård Finsta
utanför Norrtälje, men då hade Birgitta redan flyttat hemifrån. Samma historia finns i den katolska
kyrkans arkiv i Vatikanstaten. Där nämns att den heliga Birgitta kommer från "Fristad" eller
"Frastad". Tydligen syftar det på Fresta socken, där Birger Persson ägde gården Sköldnora. Av
födelsegården Sköldnora finns inget kvar i dag.
Strax före Birgittas födelse var hennes mor med om ett skeppsbrott. Många drunknade men
hertig Erik räddade henne. Nästa natt visade sig en man i skinande kläder för henne och sa att
hon blivit räddad för det godas skull. Barnet som hon bar skulle bli något särskilt.
Birgitta uppkallades efter ett iriskt (irländskt) helgon, kungadottern Brigida. Flera paralleller kan dras
mellan henne och Birgitta: de var av hög börd, nekade att gifta sig och grundlade dubbelkloster.
Namnet Birgitta betyder den höga och den stolta.
Birgitta var dotter till Birger Persson, som var lagman i Uppland. Hennes farfar, morfar och bror
var också lagmän. Hon gifte sig med en lagman vars far var lagman, och hon hade också en son
och en sonson som var lagmän. Fadern Birger var riddare, medlem av kungens råd och en av sin
tids största jorddrottar i Sverige. Han var också med om att redigera Upplandslagen när den
nertecknades för första gången i slutet av 1200-talet. Birger Persson var andra gången gift med
Ingeborg Bengtsdotter som var dotter till lagmannen i Östergötland Bengt Magnusson och Sigrid,
kallad den fagra.
Birgittas mor hette Ingeborg Bengtsdotter och var släkt med kungafamiljen. Redan när Birgitta
var 11 år dog modern. Birgitta och systern Katarina fick flytta till mostern Ingeborg på Aspenäs i
Malexander, Östergötland. På Aspenäs fick hon lära sig att sköta ett hushåll. Ingeborg var gift med
lagman Knut Jonsson. Mostern blev en dag vittne till hur någon stod böjd över Birgitta och hjälpte
henne att sy; det var jungfru Maria. När mostern en dag ville ge henne stryk gick riset av på
mitten i två delar.
Det berättas att Birgitta redan som barn var mycket religiös och hade flera uppenbarelser. Som
sjuåring fick hon i en syn möta jungfru Maria som satte en krona på hennes huvud. När hon var
tio år såg hon för första gången den korsfäste Kristus.
Den kristna tron
Familjens kristna tro var Maria-centrerad och de hade stora kunskaper om helgonen och
kyrkofäderna. I denna hemmiljö präglades Birgittas livsideal som kännetecknas av barmhärtighet
och rättfärdighet kombinerad med ödmjukhet.
Familjen vördade också flera lokala helgon. Ett sådant helgon var Ingrid av Skänninge som var
släkt till Birger Peterssons första hustru. Ingrid hade besökt både Compostella i Spanien och Rom,
där hon samtalat med påven. Hon grundade klostret i Skänninge, som blev den första
utbildningsanstalten i Sverige avsedd för kvinnor.
Det finns forskare som menar att familjen kan ha haft en speciell begåvning som till viss del kan
förklara Birgittas syner. Det är känt att Birgitta hade ett väl utvecklat luktsinne. Men hon kan också
ha haft ett synminne, en eidetisk begåvning, så starkt att hon efter att ha haft blicken på en
Mariabild eller ett krucifix några timmar senare fortfarande kan se det framför sig.
Bröllop
1316 stod hennes bröllop på Finsta med den då omyndige 18-årige Ulf Gudmarsson. Samtidigt
gifte sig systern Katarina med hans bror Magnus Gudmarsson. Birgitta ville inte gifta sig -
egentligen ville hon gå i kloster. Hon ville följa Marias väg och troget tjäna Kristus men tvingades
nu bli en vardagsarbetets Marta.
"Håll tillbaka den fågel som är min vilja så att den icke flyger längre än det behagar din högt älskad
son"
På bröllopsnatten tog den 13-åriga Brigitta löfte av Ulf att de skulle leva första året utan sexuellt
samliv. Det var inte ovanligt på den tiden. Mostern Ramborg levde hela sitt liv i avhållsamhet, trots
att hon var gift och Birgittas dotter Katarina levde också i ett äktenskap med avhållsamhet.
Ulf Gudmarsson var en reslig karl. Utgrävningar av hans grav i Alvastra pekar på en man av 180
centimeters längd. Han var lagman och riddare men det var Birgitta som lärde honom att läsa och
skriva.
Familjeliv på Ulvåsa
Birgitta levde därefter i c:a 28 år, från 1316 till 1343, som husfru på Ulvåsa gård. Gården låg längst
ut på Djurgårdsudden, "Britas udde", vid sjön Boren några mil öster om nuvarande Motala i
nordvästra delen av Östergötland. Birgittastiftelsen, som startades 1920, har ansvarat för att
frilägga ruinen efter Ulfåsaborg.
Hon skötte huset, men följde också sin man på hans resor. Birgitta födda åtta barn på 18 år, fyra
söner och fyra döttrar. Birgitta har beskrivit hur hon uppfostrade sina barn. Hon slog dem inte
och ibland fick barnen godsaker som belöning när de gjort något bra.
Birgitta hann också med socialt arbete och diakoni. Hon inrättade ett hospital vid Ulvåsa och tog
hand om och hjälpte kvinnor som hamnat utanför samhället, till exempel ogifta kvinnor med barn.
Hon tog också prostituerade från Stockholm till Ulvåsa där hon gav dem arbete och såg till att de
blev gifta.
Barnen hade egen informator; det var Nikolaus Hermanni, en ung student från Linköping som
senare skulle bli biskop i Linköping. Där skrev han text och musik till den kända lovsången till
Birgitta "Rosa rorans"; den första musik i Sverige som har känd kompositör. Det var också han
som 1384 skulle få inviga de första 46 nunnorna vid Birgittas kloster i Vadstena.
Äldste sonen Gudmar dog under skolgång i Stockholm. Dottern Märta giftes bort mot Birgittas
vilja med Sigvard Ribbing. Hennes dotter Ingegerd uppfostrades tillsammans med drottning
Margareta och blev senare abbedissa i Vadstena.
Sonen Karl var gift tre gånger. Han följde sin mor till Rom, men dog i Neapel. Dottern Ingeborg
placerades i Riseberga kloster. Dottern Katarina var gift men följde sin mor till Rom och blev så
småningom abbedissa i Vadstena.
Sonen Bengt dog ung och begravdes i Alvastra. Dottern Cecilia inskrevs till Skänninge kloster mot
sin vilja, men hon giftes senare med Lars Sunesson och fick tre barn med honom. Sonen Birger
var gift två gånger och kom till Rom för att följa sin mor till Jerusalem, där han dubbades till
riddare av den heliga graven.
Tjänstgöring vid svenska hovet
År 1335 kallades Birgitta första gången till hovet för tjänstgöring som drottning Blankas
överhovmästarinna. Drottningen var från Frankrike och behövde någon som satte henne in i
svenska och seder. Men tidigt kom Birgitta i konflikt med Magnus Eriksson. Den lagadel hon vuxit
upp bland var inte särskilt välvilligt inställd till att lämna ifrån sig delar av makten till en kung. Och
Birgitta fann snart att kungens levnadssätt stred mot hennes kristna värderingar.
Både Ulf och Birgitta var mycket religiösa. I Ulfs släkt fanns flera personer med höga ämbeten inom
kyrkan. Både han själv, hans far och farfar och flera av dennes förfäder hade gjort vallfärder till
Rom, Compostella och Jerusalem.
Pilgrimsfärder
Äldste sonen, Gudmars, död i Stockholm blev upptakten till att Birgitta och Ulf drog ut på
pilgrimsfärd. Först till Nidaros (nutida Trondheim) sommaren-hösten 1339 och till Santiago de
Compostela i Spanien 1341. Birgitta var femte generationen i sin släkt som besökte aposteln
Jakobs grav.
Under resan fick Birgitta tillfälle att uppleva Frankrike under hundraårskriget där kristna kungar
stred mot varandra. Hon besökte och kyrkor. Livet bland präster och munkar var inte alltid
sådant som hon föreställt sig. På hemvägen i Arras (nuvarande södra Belgien) blir Ulf sjuk. Birgitta
söker hjälp hos Sankt Denis och Ulf tillfrisknar. Väl hemma bosätter sig makarna på Alvastra kloster
där Ulf dör 1344.
Efter maken Ulfs död
Nu står hon plötsligt enligt östgötalagen under sonen Karls förmyndarskap - en vuxen kvinna som
vuxit upp med upplandslagens jämlika grundinställning. Hon delar ut sina ägodelar bland barnen
och de fattiga. Birgitta låter sin vigselring falla ner i Ulfs grav; nu är hon fri att följa sin andra
livsväg. Hon klär sig i enkel dräkt och bor kvar i sitt hus vid Alvastra kloster.
Efter Ulfs död stannade Birgitta kvar en tid i närheten av Alvastra. Hon började få uppenbarelser
och kände sig kallad att bli "Kristi brud och språkrör". I en uppenbarelse får hon veta att hon skall
grunda en ny klosterorden. I en vision på julafton talar Maria om för henne att det Birgitta nu
känner under sitt hjärta är samma glädje som hon själv har känt. Klostret skulle vara ett
dubbelkloster för både munkar och nunnor, "en ny vingård". Ordensregeln dikterades av Kristus
själv för Birgitta. Inom loppet av ett år har Kristus kallat henne sin brud och Maria sin
svärdotter.
I ett testamente 1346 bekräftar kung Magnus Eriksson att han skänker Vadstena kungsgård till ett
kloster mot löfte att kungen och drottningen får sin gravplats i kyrkan. Det blivande klostret får
också andra gåvor och rätt till en tredjedel av skatteintäkterna från Norge vilket är 6 000 mark
silver.
Birgittas uppenbarelser
Birgittas cirka 600 uppenbarelser översattes till latin av hennes biktfader Alvastramunken Petrus
Olai och Linköpingsmagistern Mattias och samlades i en bok. Den första tryckta upplagan utkom
1492.
En del uppenbarelser skrev Birgitta själv ner både på svenska och latin. Många uppenbarelser
handlade också om hennes egen samtid. Hon uttalade sig ofta i politiska frågor, kritiserade kungar
och krävde att påven, som bodde i Avignon i Frankrike, skulle flytta tillbaka till Rom.
För senare tiders människor, som inte bara har haft svårare att tro på äktheten i Birgittas
påståenden utan också på förekomsten av gudomhga uppenbarelser överhuvudtaget, har
hennes anspråk blivit ännu mer problematiska. Litteraturhistorikern Henrik Schück (1855-1947)
såg hennes visioner som utslag av en sörjande änkas fantasier och henne själv som ett
sjukdomsoffer i behov av mer komplett diet. Andra har härlett uppenbarelserna till en epilepsi som
Birgitta ska ha lidit av.
Mest svårsmälta är kanske hennes politiska ingripanden. Tillrättavisandet av allehanda potentater
har gett intryck av maktlystnad och påstridighet - och kommer inte de så kallade uppenbarelserna
dessutom lite väl lägligt med tanke på Birgittas egna intressen? "Birgitta skriver inte brev när hon
har något på hjärtat utan får en uppenbarelse som prompt avsändes till den som förtörnat henne
eller bara ska utföra något mindre ärende i politiska, ekonomiska eller kyrkliga frågor", skriver till
exempel författaren Göran Hägg. Det var hon förvisso inte heller ensam i historien om att göra,
men till skillnad från Birgitta är de flesta andra som försökte bortglömda.
Ur Birgittas uppenbarelser:
Bön om ståndaktighet Herre Gud, för vilken ingenting är omöjligt och som kan allting, ge mig kraft
att göra det goda
och att vara uthållig IV, 89
Kristus talar:
Men du min brud, bör vara såsom en ost och din kropp såsom ett ostkar, i vilket
osten formas ända tills den fått karets form. Så skall din själ, som är mig ljuv
och välbehaglig som en ost, prövas och renas så länge i kroppen, till dess
kroppen och själen är endräktiga och samstämmiga och båda har samma
återhållsamhetens form, så att köttet lyder anden och anden leder köttet till alla dygder.
I, 33
Resan till Rom
För att få grunda en ny klosterorden måste man ha påvens godkännande, så därför beslutar sig
Birgitta att resa till Rom. Innan hon ger sig av besöker hon Skara i början av året. I domkyrkan
uppenbarade sig Maria.
På hösten 1349 reste Birgitta och hennes följe från Kalmar till Stralsund, vidare genom Tyskland till
Basel och genom Brennerpasset till Italien. I ressällskapet fanns prästerna Petrus av Skänninge,
som senare skulle bli biktfader för skandinaverna i Rom, och Gudmar Fredriksson, som varit
huskaplan på Ulvåsa. I följet fanns också riddaren Magnus Petri Tre Liljor samt tjänare och hästar.
Dessutom fanns väninnan Ingeborg Laurensdotter Dannes från Bökeholms gård norr om Växjö
med - hon hade lämnat Sverige mot sin mans vilja.
De reser genom ett Europa som drabbats av pesten och i Milano är livet slut för Ingeborg. I slutet
av 1349 var Birgitta framme i Rom. Men hennes besvikelse blev stor, eftersom staden var fattig
och husen illa underhållna. Och att det är jubelår 1350 får inte påven att flytta tillbaka till Rom.
Påven bodde nämligen under den här tiden inte i Rom utan i Avignon i Frankrike. Birgitta arbetade
hårt på att få påven att flytta tillbaka till Rom och att få sin nya klosterregel godkänd. Först 1370
godkände påven Urban V Birgittinerorden, Den allra heligaste Frälsarens orden. Det skulle bli ett
dubbelkloster för både munkar och nunnor med gemensam kyrka och skilda boningshus. De
Birgittinerkloster som finns idag är endast för nunnor.
Birgitta blir kvar i Rom och hon besöker heliga platser och berömda kyrkor. Många släktingar,
vänner och kyrkans män kommer genom åren till Rom och besöker henne. Dottern Katarina
ansluter sig till sin mor.
Under åren i Rom umgicks Birgitta också med människor i hög samhällsställning, Lapa
Buondelmonte var en av dem; de båda kvinnorna kom att stå varandra nära sedan Lapas son
Esau hade blivit frisk efter det att Birgitta rört vid honom. Ett av de få brev av Birgittas hand som
finns bevarade är skrivet till fru Lapa. Brevet är en inbjudan med många krusiduller, till ett besök
hos Birgitta.
I Italien blev heliga Birgitta titulerad "prinsessan av Närke", "la principessa di Nerica", eftersom hon
var gift med lagmannen i Närke. I Neapel finns en bronsbyst med den felaktiga inskriptionen
"Heliga Birgitta - Sveriges drottning". Italienare och i synnerhet neapolitanare har alltid varit
titelfixerade, och därmed överdrivit Birgittas ställning.
En annan av Birgittas väninnor i Rom var Fancisca Papazurri. Hon gav Birgitta rum i sitt hus vid
Campo de Fiori när Birgitta fick lämna det hus, som en av kardinalerna upplåtit åt henne. Under
större delen av sina år i Rom bodde Birgitta i detta hus vid Piazza Farnese. Det var här hon dog
den 23 juli 1373.
Huset skänktes efter hennes död till Vadstena kloster, som gjorde det till ett härbärge för svenska
pilgrimer. Sedan 1931 disponeras huset, Casa di Brigida - Birgittahuset, åter av Birgittasystrarna
som driver ett gästhem där. Huset har gatuadressen Piazza Farnese 96. Mitt emot Birgittahuet
finns f.ö. det eleganta renässanspalats, Palazzo Farnese, där drottning Kristina bodde ett par år på
1650-talet.
Pilgrimsresan till det heliga landet
Men det är först när hon fått sin orden stadfäst av påven 1370 som hon kan göra den
efterlängtade pilgrimsresan till det heliga landet. 1371-73 vallfärdade Birgitta tillsammans med sina
barn Birger, Karl och Katarina till Jerusalem; avresan till det Heliga Landet skedde den 25 november
1371. Karl dör redan i Neapel 1372 och begravs där.
Man avseglar från Neapels hamn den 14 mars 1372. Resan var inte utan strapatser och äventyr,
men en höjdpunkt för Birgitta. Hon möter både Maria och Kristus i en syn. Efter hemkomsten till
Rom dog hon i sitt hus vid Piazza Farnese 23 juli 1373.
Den långa resan hem till Sverige
I Franciscas brev står att Birgittas barn Birger och Katarina lämnade Rom den 4 december för att
resa hem med Birgittas kvarlevor. Deras pass, utställt av staden Roms senator, finns bevarat.
Så färdades Birgittas kvarlevor den långa vägen hem från Rom över Alperna och upp de gamla
pilgrimsvägarna till Östersjön. Resan gick vidare från Danzig i slutet av maj 1374 till Sikavarp på
Ölands östra sida, tvärs över ön och sedan över till Bröms (nära Brömsebro på gamla gränsen
mellan Sverige och Danmark). Därefter följde man kusten norrut förbi Kalmar till Söderköping och
över Linköping till Vadstena. Det finns många berättelser om mirakel som hände längs vägen;
blinda, som rörde vid kistan, kunde se igen och lama kunde gå.
Den kraftiga träkistan med järnbeslag finns bevarad i Vadstena och står i Birgittas
bönekammare i Bjälboättens palats som blev nunnekloster. Bevarat finns också en
tagelskjorta, en mantel och en hätta som tillhört Birgitta samt en bords skiva i valnöt som anses
ha varit hennes skriv bord. Delar av Birgittas skelett finns i ett relikskrin bakom högaltaret i
Vadstena klosterkyrka.
År 1952 undersöktes det som fanns i skrinet. Bland benen fanns några som anses ha tillhört
Birgittas dotter Katarina och något som kan vara från Ingrid av Skänninge. Ett lårben kunde
jämföras med ett lårben som förvaras i klosterkyrkan San Lorenzo in Panisperna, det vill säga det
palats där Birgitta en gång stod lik. De båda benen visade sig vara ett höger och ett vänster som
tillhört samma kvinna - den heliga Birgitta av Sverige.
En DNA-analys som gjorts vid Rudbecklaboratoriet i Uppsala 2009 visar att de båda kranier som
testats inte kommer från besläktade personer. De reliker efter heliga Birgitta och Katarina som
förvaras i Vadstena klosterkyrka är därför troligen inte äkta. Den äldre skallen är dessutom från
1200-talet och den yngre personen från perioden 1470-1670. Eftersom Birgitta levde 1303-1373
är det troligen inte hennes kvarlevor, även om det finns en liten möjlighet. "Om Birgitta ätit en stor
mängd fisk kan det ha orsakat åldersförskjutning av resultaten, men detta är osannolikt", säger
Göran Possnert, professor vid Tandemlaboratoriet, där åldersanalysen utfördes.
Klostret i Vadstena
I de första klostren, som byggdes i Sverige för ungefär 800 år sedan, bodde det bara munkar.
Klostren i Alvastra, Nydala och Varnhem byggdes av franska munkar som kom till Norden som
missionärer för att omvända människor till kristendomen. Lite senare kom också utländska nunnor
för att grunda kloster i Sverige
1384 invigdes Vadstena kloster, ett dubbelkloster med både munkar och nunnor. De hade en
gemensam kyrka och åtskilda boningshus. Birgitta själv hade bestämt hur klostret skulle se ut och
hur det skulle vara organiserat. Birgittas dotter Katarina blev den första abbedissan. Det var
abbedissan som bestämde i hela klostret, men när det gällde andliga saker bestämde priorn.
Nunnorna skulle sy och hjälpa fattiga och sjuka, munkarna skulle sörja för själavården och predika
varje söndag. Skrivarbeten sysslade både munkar och nunnor med. Nunnedräkten är grå med
vitt dok, svart slöja och vit krona med fem röda prickar som symboliserar Kristi fem sår.
Vadstena kloster blev snabbt ett viktigt pilgrimsmål, framför allt för de nordiska länderna. I klostret
kunde avlatsbrev köpas. Avlatsbrev var ett dokument som gav syndernas förlåtelse. De, som var
rädda för att hamna i helvetet för något man gjort, kunde köpa ett avlatsbrev så var allt bra igen.
Men även efter att handeln med avlatsbrev upphört, kom många pilgrimer till Vadstena för att be
vid Birgittas reliker i klosterkyrkan.
Klostret var mycket populärt, många ville bli antagna som munkar och nunnor och det var ofta
en lång väntelista. Vadstena kloster hade stora rikedomar och var gynnat av kungar och
drottningar ända fram till Gustav Vasa. Av de kungar och drottningar som gynnade klostret kan
nämnas unionsdrottningen Margareta, som var barndomsvän med Birgittas barnbarn Ingegerd
Knutsdotter, abbedissa i klostret. En annan drottning, Filippa gift med Erik av Pommern, ligger
begravd i kyrkan.När Gustav Vasa bytte religion i Sverige ville han stänga alla kloster, men det
dröjde till 1595 innan Vadstena kloster stängde.Många dotterkloster grundades i Europa, till
exempel i England, Tyskland och Italien. Vid slutet av medeltiden fanns det 27 birgittinerkloster.
Birgittasystrarna är en modern gren av birgittinorden grundad i Rom 1911 av Elisabet Hesselblad,
som även förvärvade det hus vid Piazza Farnese där Birgitta bodde under sina år i Rom
tillsammans med en liten svensk koloni.
Helgonförklaring
Den 7 oktober 1391, Birgittadagen, helgonförklarades Birgitta. Det var efter många och långa
utredningar som påven Bonifatius IX den 7 och 8 oktober 1391 kunde göra den högtidliga
kanoniseringen; att erkänna Birgitta vara värd altarets heder och vara ett helgon. Kanonisationen
bekräftades på konciliet i Konstanz i februari 1415. Påven Bonifacius IX förrättade den högtidliga
helgonförklaringen och skrev in Birgitta i helgonens gyllene bok. Utanför ringde alla Roms
kyrkklockor.
Birgitta är Sveriges enda kanoniserade helgon. Hennes attribut (igenkänningstecken) är pennan,
bläckhornet och boken med uppenbarelserna. Dessa saker brukar finnas med när man avbildar
Birgitta.
I Sverige firas hennes kanonisationsdag den 7 oktober som sankta Birgittas festdag; medan övriga
världen firar den 8 oktober.
Birgitta som skyddshelgon
Sverige fick sitt enda kanoniserade helgon, den heliga Birgitta, 1391 och mer än 600 år senare är
hon fortfarande hedrad som helgon och förebild i så hög grad att hon nu utnämndes till Europas
skyddshelgon 1999.
Tanken på ett skyddshelgon för Europa väcktes i början på 1990-talet. Den heliga Birgitta var en
självklar kandidat. Hon var kvinna, hon var framgångsrik, hon var från Norden.
Birgittinernunnorna i Rom arbetar hårt för att få Birgitta utsedd till Europas skyddshelgon.
l Birgitta möter oss en märklig och högintressant kvinna - en kvinna som uppfostrades och levde i
de förnämsta kretsar men var de fattigas vän och ödmjukhetens förespråkare
Den heliga Birgitta fick aldrig själv uppleva klostrets iordningsställande i Vadstena, även om hon
gav noggranna anvisningar och planer för detta. Inte heller fick hon iklädas ordensdräkten, som
hon föreskrev in i minsta detalj att gälla för klostrets munkar och nunnor. Hon blev aldrig själv
nunna, än mindre fick hon återse Sverige, eftersom hon lämnade Sverige redan 1349 för att resa
till Rom och förblev sedan kvar där fram till sin död.
Källor
1) Mats Lejdeby - Kampen om bygdemakten
2) Torbjörn Nilsson - Guide till Sveriges historia i Europa
3) Luca Cesarini - I den heliga Birgittas fotspår
4) Dick Harrison - Gud vill det - Nordiska korsfarare under medeltiden
Birgitta den heliga Birgersdotter 1303-1373 - skulptur i Borgs kyrka i Östergötland.
Copyright: Engstrand & Andersson 2007.
Helgon
Född
omkring 1300
[1] .
Död
1373-07-23
i Rom, Italien (I).
|
|